Notre Dame: Δυστυχώς, δεν θα είναι ποτέ πια η ίδια...

Δρ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΟΥΛΗΣ*
Η Παναγία των Παρισίων απέκτησε μυθικές διαστάσεις στο συλλογικό φαντασιακό μέσα από τη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο, επιδρώντας καταλυτικά και στην ατομική μας μνήμη, στην οποία η Notre Dame συμπυκνώνει τη νοσταλγία των ρομαντικών διακοπών ενός ταξιδιού στο Παρίσι, που διαρκώς ανακαλούμε βλέποντας τις φωτογραφίες μας με φόντο τον παρισινό καθεδρικό.

 
Εκτός όμως από το να διεγείρει μνημονικούς μηχανισμούς νοσταλγίας, η Παναγία των Παρισίων φέρει ένα βαρύ συμβολικό φορτίο για τον δυτικό πολιτισμό. Στη σχηματική εξελικτική του πορεία, αυτός γεννιέται στην κλασική Αθήνα του Παρθενώνα, το κέντρο του μετατίθεται στη Ρώμη του Κολοσσαίου, επιστρέφει στην ελληνική Ανατολή της βυζαντινής Κωνσταντινούπολης με σύμβολο την Αγία Σοφία, για να ξαναταξιδέψει στη Δυτική Ευρώπη με λίκνο το γοτθικό Παρίσι και τοπόσημο την Παναγία του.
Καθώς οι διαρκείς ανακαινίσεις και εκσυγχρονισμοί του αστικού ιστού, αλλά και μείζονα ιστορικά γεγονότα, όπως η Γαλλική Επανάσταση, εξαφάνισαν από τη γαλλική πρωτεύουσα τα περισσότερα υλικά τεκμήρια από το μεγαλύτερο αστικό, πολιτικό και καλλιτεχνικό κέντρο της μεσαιωνικής Ευρώπης, ο καθεδρικός της Παναγίας απέμεινε ως το κορυφαίο σύμβολο αυτής της ιστορικής περιόδου στο Παρίσι.
Πράγματι, η Notre Dame συμπυκνώνει εμβληματικά τη δυναμική του δυτικού Μεσαίωνα, περιόδου γνωστής ως η Εποχή των Καθεδρικών. Χτισμένη από τα μέσα του 12ου αιώνα μέχρι τα μέσα του 13ου, η Παναγία αποτελεί κορυφαίο δείγμα του γαλλικής γοτθικής τέχνης και αρχιτεκτονικής και, μάλιστα, όπως αυτή διαμορφώθηκε στο île-de-France, στο επίκεντρο δηλαδή της γαλλικής βασιλικής εξουσίας. Τα τεχνικά και καλλιτεχνικά επιτεύγματα του παρισινού ναού στέκουν αδιάψευστοι μάρτυρες του ηγετικού ρόλου που έπαιζαν πλέον η Δυτική Ευρώπη και το Παρίσι ειδικότερα στον μεσαιωνικό κόσμο.
Η πύρινη λαίλαπα αφάνισε τη σύνθετη ξύλινη στέγη του μνημείου, η οποία ανάγεται στον 13ο αιώνα, με παρεμβάσεις και επισκευές από τον μεγάλο αναστηλωτή του 19ου αιώνα Eugène Viollet-Le-Duc, στις ανακατασκευές του οποίου περιλαμβάνεται και το βέλος που κατέρρευσε με πάταγο παρασύροντας και τμήμα της υποκείμενης θολοδομίας του κτιρίου. Δυστυχώς, οι υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν με την καύση της ξύλινης στέγης θα έχουν προκαλέσει μείζονες βλάβες και στα λίθινα στοιχεία του καθεδρικού, όπως στα σταυροθόλια της οροφής, στους τοίχους και στα αρχιτεκτονικά γλυπτά. Ο βαθμός της θερμικής καταπόνησης του ευαίσθητου παρισινού λίθου, από τον οποίο χτίστηκε το μνημείο, θα καθορίσει τελικά και το εύρος της καταστροφής. Η αναλυτική τεκμηρίωση που υπάρχει για το μνημείο και η μακρά εμπειρία των Γάλλων αναστηλωτών διασφαλίζουν ότι η Παναγία των Παρισίων θα αποκτήσει στο τέλος τη μορφή με την οποία αυτή έχει εντυπωθεί στην ατομική και στη συλλογική μας μνήμη.
Ωστόσο, στα αποκαΐδια της στέγης και στις διαλυμένες λιθοδομές θα έχουν χαθεί ανεπιστρεπτί τα μεσαιωνικά υλικά και, μαζί τους, η αυθεντικότητα σε ένα μεγάλο τμήμα του καθεδρικού. Δυστυχώς, η Notre Dame δεν θα είναι ποτέ πια η ίδια.
* Διευθυντής Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων
HOME ΕΙΔΗΣΕΙΣ Άνθρωποι Άνθρωποι Η Σαρλίζ Θερόν απαντά για τον γιο της: Το παιδί μου νόμιζα ότι ήταν αγόρι, αλλά είναι κορίτσι τελικά Η Σαρλίζ Θερόν αποκαλύπτει γιατί ντύνει τον υιοθετημένο Τζάκσον με φορέματα NEWSROOM 19.4.2019 | 08:36 Η Σαρλίζ Θερόν απαντά για τον γιο της: Το παιδί μου νόμιζα ότι ήταν αγόρι, αλλά είναι κορίτσι τελικά Αίσθηση έχει προκαλέσει η συνέντευξη της Σαρλίζ Θερόν καθώς η ηθοποιός για πρώτη φορά απαντά γιατί ντύνει τον υιοθετημένο της γιο, Τζάκσον, με φορέματα και μιλάει για το πρότυπό της, τη μητέρα της η οποία σκότωσε τον δυνάστη πατέρα της ενώ ήταν σε αυτοάμυνα. Η εμφάνιση του εφτάχρονου Τζάκσον, του μεγαλύτερου παιδιού της Θερόν, έχει απασχολήσει εκτενώς τον Τύπο και τα σχόλια είναι πολλά Την εποχή που η Θερόν υιοθέτησε τον μικρό Τζάκσον, όταν εκείνος ήταν μωρό, τον παρουσίασε στον κόσμο σαν αγόρι. Μετά όμως από μερικά χρόνια, οι δημόσιες εμφανίσεις της σταρ με το παιδί της, ντυμένο με φούστες και με τα μακριά μαλλιά του πλεγμένα σε πλεξούδες, έγιναν αφορμή για πολλά σχόλια. «Ναι, και εγώ αρχικά νόμιζα ότι ήταν αγόρι. Μέχρι που με κοίταξε στα μάτια όταν ήταν τριών ετών και μου είπε: "Δεν είμαι αγόρι". Αυτή είναι λοιπόν η αλήθεια. Έχω δύο πανέμορφες κόρες, τις οποίες, όπως κάθε γονιός, θέλω να προστατέψω και να δω να προχωράνε στη ζωή. Γεννήθηκαν έτσι και δεν είναι στο δικό μου χέρι να αποφασίσω πώς θα εξελιχθούν μεγαλώνοντας. Δουλειά μου ως γονιός είναι να τις αγαπώ και να διασφαλίζω ότι έχουν ό,τι χρειάζονται για να γίνουν αυτό που θέλουν. Θα κάνω ότι μπορώ ώστε τα παιδιά μου να έχουν αυτό το δικαίωμα και να είναι προστατευμένα σε αυτό το πλαίσιο», απάντησε η Θερόν στη συνέντευξή της στην Daily Mail. H σταρ δηλώνει αποφασισμένη να μην κάνει «συμβιβασμούς» όσον αφορά στην ευτυχία των παιδιών της και να λέει την αλήθεια για αυτά. Όπως εξηγεί η Θερόν, ο τρόπος που η ίδια μεγάλωσε, τα δύσκολα παιδικά της χρόνια, και η ιστορία της μητέρας της, Γκέρντα, την έμαθαν να αντιμετωπίζει με ευθύτητα και ειλικρίνεια τη ζωή. «Μπορείτε να κατηγορήσετε τη μαμά μου για το γεγονός ότι αυτό έμαθα να κάνω. Ξέρετε, μεγάλωσα σε μια χώρα όπου οι άνθρωποι ζούσαν με μισές αλήθειες και ψέματα και ψιθύριζαν και κανείς δεν έλεγε τα πράγματα όπως ήταν», λέει η Θερόν. «Μου έμαθε η μαμά μου ότι πρέπει να μιλάς και πως πρέπει να είσαι σε θέση να γνωρίζεις ότι, όταν τελειώσει αυτή η ζωή, θα την έχεις ζήσει με την αλήθεια που σε κάνει να αισθάνεσαι άνετα και ότι από αυτό δεν μπορεί να προκύψει τίποτα αρνητικό ». Η Θερόν μιλά και για τα παιδικά της χρόνια και το πώς μεγάλωσε σε ένα φτωχικό αγρόκτημα έξω από το Γιοχάνεσμπουργκ, στη Νότια Αφρική. Τα παιδικά της χρόνια ήταν τραυματικά με έναν αλκοολικό και βίαιο πατέρα που χτυπούσε την ίδια και τη μητέρα της. Όταν η Σαρλίζ ήταν 15, ο πατέρας, εργολάβος στο επάγγελμα, της επέστρεψε σπίτι μεθυσμένος και με ένα όπλο απείλησε να σκοτώσει την γυναίκα του και την κόρη του. Η μητέρα της Θερόν αντέδρασε, κατάφερε να του αποσπάσει το όπλο και τον πυροβόλησε μπροστά στα μάτια της κόρης της, σκοτώνοντάς τον. Το δικαστήριο αποφάσισε πως ήταν σε αυτοάμυνα. Έπειτα ανέθρεψε μόνη της την κόρη της. «Η μητέρα μου ευθύνεται για τον τρόπο που αντιμετωπίζω πλέον τη ζωή», λέει η Θερόν και τονίζει πως η μητέρα της παραμένει η ηρωίδα της ως προς το ρόλο της. «Νομίζω ότι μια πολύ στενή σχέση με τουλάχιστον έναν γονέα είναι μια πραγματική ευλογία», λέει. «Μεγαλώνοντας ως νεαρή κοπέλα, είχα αυτή τη μεγάλη φιγούρα μπροστά μου για αυτό που θα μπορούσα να είμαι ως γυναίκα». Πηγή: www.lifo.gr
HOME ΕΙΔΗΣΕΙΣ Άνθρωποι Άνθρωποι Η Σαρλίζ Θερόν απαντά για τον γιο της: Το παιδί μου νόμιζα ότι ήταν αγόρι, αλλά είναι κορίτσι τελικά Η Σαρλίζ Θερόν αποκαλύπτει γιατί ντύνει τον υιοθετημένο Τζάκσον με φορέματα NEWSROOM 19.4.2019 | 08:36 Η Σαρλίζ Θερόν απαντά για τον γιο της: Το παιδί μου νόμιζα ότι ήταν αγόρι, αλλά είναι κορίτσι τελικά Αίσθηση έχει προκαλέσει η συνέντευξη της Σαρλίζ Θερόν καθώς η ηθοποιός για πρώτη φορά απαντά γιατί ντύνει τον υιοθετημένο της γιο, Τζάκσον, με φορέματα και μιλάει για το πρότυπό της, τη μητέρα της η οποία σκότωσε τον δυνάστη πατέρα της ενώ ήταν σε αυτοάμυνα. Η εμφάνιση του εφτάχρονου Τζάκσον, του μεγαλύτερου παιδιού της Θερόν, έχει απασχολήσει εκτενώς τον Τύπο και τα σχόλια είναι πολλά Την εποχή που η Θερόν υιοθέτησε τον μικρό Τζάκσον, όταν εκείνος ήταν μωρό, τον παρουσίασε στον κόσμο σαν αγόρι. Μετά όμως από μερικά χρόνια, οι δημόσιες εμφανίσεις της σταρ με το παιδί της, ντυμένο με φούστες και με τα μακριά μαλλιά του πλεγμένα σε πλεξούδες, έγιναν αφορμή για πολλά σχόλια. «Ναι, και εγώ αρχικά νόμιζα ότι ήταν αγόρι. Μέχρι που με κοίταξε στα μάτια όταν ήταν τριών ετών και μου είπε: "Δεν είμαι αγόρι". Αυτή είναι λοιπόν η αλήθεια. Έχω δύο πανέμορφες κόρες, τις οποίες, όπως κάθε γονιός, θέλω να προστατέψω και να δω να προχωράνε στη ζωή. Γεννήθηκαν έτσι και δεν είναι στο δικό μου χέρι να αποφασίσω πώς θα εξελιχθούν μεγαλώνοντας. Δουλειά μου ως γονιός είναι να τις αγαπώ και να διασφαλίζω ότι έχουν ό,τι χρειάζονται για να γίνουν αυτό που θέλουν. Θα κάνω ότι μπορώ ώστε τα παιδιά μου να έχουν αυτό το δικαίωμα και να είναι προστατευμένα σε αυτό το πλαίσιο», απάντησε η Θερόν στη συνέντευξή της στην Daily Mail. H σταρ δηλώνει αποφασισμένη να μην κάνει «συμβιβασμούς» όσον αφορά στην ευτυχία των παιδιών της και να λέει την αλήθεια για αυτά. Όπως εξηγεί η Θερόν, ο τρόπος που η ίδια μεγάλωσε, τα δύσκολα παιδικά της χρόνια, και η ιστορία της μητέρας της, Γκέρντα, την έμαθαν να αντιμετωπίζει με ευθύτητα και ειλικρίνεια τη ζωή. «Μπορείτε να κατηγορήσετε τη μαμά μου για το γεγονός ότι αυτό έμαθα να κάνω. Ξέρετε, μεγάλωσα σε μια χώρα όπου οι άνθρωποι ζούσαν με μισές αλήθειες και ψέματα και ψιθύριζαν και κανείς δεν έλεγε τα πράγματα όπως ήταν», λέει η Θερόν. «Μου έμαθε η μαμά μου ότι πρέπει να μιλάς και πως πρέπει να είσαι σε θέση να γνωρίζεις ότι, όταν τελειώσει αυτή η ζωή, θα την έχεις ζήσει με την αλήθεια που σε κάνει να αισθάνεσαι άνετα και ότι από αυτό δεν μπορεί να προκύψει τίποτα αρνητικό ». Η Θερόν μιλά και για τα παιδικά της χρόνια και το πώς μεγάλωσε σε ένα φτωχικό αγρόκτημα έξω από το Γιοχάνεσμπουργκ, στη Νότια Αφρική. Τα παιδικά της χρόνια ήταν τραυματικά με έναν αλκοολικό και βίαιο πατέρα που χτυπούσε την ίδια και τη μητέρα της. Όταν η Σαρλίζ ήταν 15, ο πατέρας, εργολάβος στο επάγγελμα, της επέστρεψε σπίτι μεθυσμένος και με ένα όπλο απείλησε να σκοτώσει την γυναίκα του και την κόρη του. Η μητέρα της Θερόν αντέδρασε, κατάφερε να του αποσπάσει το όπλο και τον πυροβόλησε μπροστά στα μάτια της κόρης της, σκοτώνοντάς τον. Το δικαστήριο αποφάσισε πως ήταν σε αυτοάμυνα. Έπειτα ανέθρεψε μόνη της την κόρη της. «Η μητέρα μου ευθύνεται για τον τρόπο που αντιμετωπίζω πλέον τη ζωή», λέει η Θερόν και τονίζει πως η μητέρα της παραμένει η ηρωίδα της ως προς το ρόλο της. «Νομίζω ότι μια πολύ στενή σχέση με τουλάχιστον έναν γονέα είναι μια πραγματική ευλογία», λέει. «Μεγαλώνοντας ως νεαρή κοπέλα, είχα αυτή τη μεγάλη φιγούρα μπροστά μου για αυτό που θα μπορούσα να είμαι ως γυναίκα». Πηγή: www.lifo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου