ΚΑΛΑΜΑΤΑ : Μετά τα έργα της Κρήτης σειρά της Μεσσηνίας για Καλαμάτα - Μεθώνη και αεροδρόμιο

Μετά τα έργα της Κρήτης σειρά της Μεσσηνίας για Καλαμάτα - Μεθώνη και αεροδρόμιοΟι κυβερνητικές ανακοινώσεις για τα οδικά έργα της Μεσσηνίας και το αεροδρόμιο "Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος" καθυστέρησαν επειδή το υπουργείο Υποδομών είχε στραμμένη την προσοχή του στα μεγάλα έργα της Κρήτης (ΒΟΑΚ και αεροδρόμιο Καστελίου), καθώς και στο Πάτρα - Πύργος.

Σήμερα, με την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κρήτη για την επίσημη έναρξη των εργασιών κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου, ουσιαστικά ανοίγει ο δρόμος των ανακοινώσεων για τα οδικά έργα της Μεσσηνίας και τον αερολιμένα της Καλαμάτας.


Αυτό αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, ενώ την ίδια ώρα στη Μεσσηνία είναι έκδηλη η ανησυχία για το ρυθμό προώθησης των έργων του νομού, καθώς έχουν περάσει ήδη 111 μέρες από την επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη στην Καλαμάτα και δεν υπάρχουν ανακοινώσεις για το Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη, για το Καλό Νερό - Τσακώνα και για το αεροδρόμιο "Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος".
Αξίζει να σημειωθεί ότι αρχικά είχε δημιουργηθεί η εντύπωση πως οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν πριν από το τέλος του 2019 από τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή. Νεότερες πληροφορίες ήθελαν έπειτα τον πρωθυπουργό να ανακοινώνει τα έργα ανήμερα της Υπαπαντής. Τελικώς, αποδείχτηκε ότι ο πρωθυπουργός (για ευνόητους λόγους) αναζητούσε ημερομηνία για να κηρύξει την έναρξη των εργασιών κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου - και ότι η Μεσσηνία μπορούσε να περιμένει λίγες ημέρες ή εβδομάδες ακόμα.
Μένει να δούμε τώρα αν τις ανακοινώσεις για τα έργα της Μεσσηνίας θα τις κάνει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ή ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής. Σε κάθε περίπτωση, μια νέα καθυστέρηση των ανακοινώσεων μόνο προβλήματα και γκρίνια θα προκαλέσει στη Μεσσηνία.
Ας πάρουμε όμως τα γεγονότα από την αρχή, υπενθυμίζοντας ότι στις 19 Οκτωβρίου 2019 ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υποσχέθηκε από την Καλαμάτα ότι η κυβέρνηση θα κατασκευάσει το δρόμο Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη και θα παραχωρήσει σε ιδιώτη, μόνο του, το αεροδρόμιο “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”. Από τότε μέχρι σήμερα το μόνο που έχει "διαρρεύσει" είναι ότι η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών μάλλον θα συνεχίσει τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για την κατασκευή του δρόμου Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η κυβέρνηση στο τμήμα Καλαμάτα - Ριζόμυλος έχει επιλέξει να κατασκευάσει δρόμο ταχείας κυκλοφορίας σύμφωνα με τη χάραξη του "Μορέα". Με τη χάραξη αυτή έχουν διαφωνήσει ανοιχτά ο βουλευτής Μιλτιάδης Χρυσομάλλης και ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας. Στον αντίποδα, με τη χάραξη του "Μορέα" συμφωνούν οι βουλευτές Γιάννης Λαμπρόπουλος και Αλέξης Χαρίτσης (εκφράζοντας τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ), ο δήμαρχος Πύλου - Νέστορος Τάκης Καρβέλας, ενώ και ο δήμαρχος Καλαμάτας Θανάσης Βασιλόπουλος δείχνει να αναθεωρεί την αταλάντευτη αρχική του στάση υπέρ της παραλιακής χάραξης.
Ομως, σε μια τέτοια περίπτωση κανείς δεν γνωρίζει ποιος θα χρηματοδοτήσει την κατασκευή του δρόμου, καθώς η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων χρηματοδοτεί μόνο αυτοκινητόδρομους και όχι δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.

Ο ΒΟΡΕΙΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
Ανοίγοντας παρένθεση, αξίζει να σημειώσουμε ότι πρόβλημα χρηματοδότησης φαίνεται ότι έχει και ο Βόρειος Αξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ). Συγκεκριμένα και σύμφωνα με χθεσινό ρεπορτάζ του euro2day.gr:
«Περίπου 120 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο ψάχνουν στο υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί όχι η κατασκευή αλλά η λειτουργία του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης για την περίοδο παραχώρησης. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έχει στα χέρια του ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, για να είναι ελκυστικό το έργο θα χρειαστεί, πέρα από τα διόδια του 0,06 ευρώ ανά χιλιόμετρο (όπως και στους υπόλοιπους οδικούς άξονες), και πρόσθετη επιδότηση ανά διέλευση, κατά το πρότυπο του αυτοκινητοδρόμου "Μορέας" (Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα). Το κράτος δηλαδή θα επιδοτεί τον παραχωρησιούχο που θα χρηματοδοτήσει και θα κατασκευάσει τον ΒΟΑΚ, με συγκεκριμένο ποσό ανά διέλευση.
Αυτό το ποσό υπολογίζεται σε περίπου 120 εκατ. ευρώ το χρόνο και αναζητείται ο "κουμπαράς" από τον οποίο θα προέλθει. Το συγκεκριμένο ζήτημα δεν έχει ακόμα λυθεί, αν και υπάρχουν συγκεκριμένες σκέψεις στο υπουργείο Υποδομών για το πώς μπορούν να βρεθούν αυτά τα κεφάλαια. Το σίγουρο είναι πως δεν θα προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), γιατί μια τέτοια εξέλιξη δεν θα ικανοποιήσει τους υποψήφιους παραχωρησιούχους, οι οποίοι αναζητούν "μια πιο σίγουρη πηγή προέλευσης αυτών των χρημάτων". Μένει, βέβαια, να εξακριβωθεί αν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψή του στην Κρήτη με αφορμή την έναρξη εργασιών κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, θα αναφερθεί και στο σχέδιο για τον ΒΟΑΚ.
Φαίνεται, πάντως, πως υπάρχουν σοβαρότατες πιθανότητες συνέχισης των δύο διαγωνισμών που είναι σε εξέλιξη για κατασκευή δύο τμημάτων του οδικού άξονα. Και οι δύο διαγωνισμοί είχαν ξεκινήσει επί της προηγούμενης κυβέρνησης, με τον σημερινό υπουργό Υποδομών να υποστηρίζει πως δεν είχαν βασιστεί σε πλήρεις μελέτες αλλά "σε ζωγραφιές".
Ούτως ή άλλως, οι δύο διαγωνισμοί προωθούνται με τη διαδικασία του "ανταγωνιστικού διαλόγου", που σημαίνει πως οι υποψήφιοι εκδηλώνουν ενδιαφέρον και το τεύχος προκήρυξης συνδιαμορφώνεται παράλληλα με την ολοκλήρωση των μελετών.
Μία από τις σκέψεις για τον "κουμπαρά" είναι η αξιοποίηση των εσόδων που θα έχει το Ελληνικό Δημόσιο από τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού, καθώς η σημερινή λήγει το φθινόπωρο του 2024. Με δεδομένη την αύξηση της κίνησης στον οδικό άξονα, σε τμήματα του οποίου παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση τις ώρες αιχμής, στην κυβέρνηση προσδοκούν σημαντικότατα έσοδα από τη νέα σύμβαση, ανεξάρτητα από το αν προβλέπει, ή όχι, πρόσθετα έργα επεκτάσεων».

ΚΑΛΟ ΝΕΡΟ - ΤΣΑΚΩΝΑ
Επιστρέφοντας στη Μεσσηνία, λίγες ώρες πριν από τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού από το Καστέλι που ενδεχομένως να "φωτογραφίσουν" και την πηγή χρηματοδότησης του Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη, αξίζει να επισημάνουμε ότι κανένας μέχρι τώρα δεν γνωρίζει αν θα προχωρήσει η κατασκευή του Καλό Νερό - Τσακώνα. Σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών δεν θα είχε αντίρρηση να κατασκευαστεί με επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της "Ολυμπίας Οδού". Πριν από λίγες μέρες όμως ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, ενώ ανακοίνωσε την επίτευξη συμφωνίας για την κατασκευή του Πάτρα - Πύργος από την κοινοπραξία "Ολυμπία Οδός", δεν είπε λέξη για το Καλό Νερό - Τσακώνα. Μένει λοιπόν να δούμε αν θα επανεξεταστεί το ενδεχόμενο κατασκευής του Καλό Νερό - Τσακώνα με επέκταση της σύμβασης του "Μορέα" ή αν θα διεξαχθεί μειοδοτικός διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου.
Και για αυτό το οδικό έργο της Μεσσηνίας οι πηγές χρηματοδότησης παραμένουν άγνωστες και αναμένεται να ανακοινωθούν από την κυβέρνηση όταν ωριμάσουν οι συνθήκες.

ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Η παραχώρηση του αεροδρομίου "Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος", σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς και δεν αποκλείεται ο σχετικός διαγωνισμός να προκηρυχθεί ακόμα και εντός του 2020. Αυτό αναφέρουν πηγές τόσο από τους κυβερνητικούς κόλπους όσο και από επιχειρηματικούς κύκλους που παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας.
Υπενθυμίζουμε ότι τον Ιανουάριο εγκρίθηκε από το υπουργείο Υποδομών πίστωση 500.000 ευρώ για την απαλλοτρίωση 49.702 τετραγωνικών μέτρων, προκειμένου να επεκταθούν οι εγκαταστάσεις του αεροδρομίου. Η απαλλοτρίωση γίνεται με σκοπό την επέκταση των χώρων στάθμευσης αεροσκαφών, του κτηρίου του αεροσταθμού και του περιβάλλοντα χώρου, τη μετακίνηση του πάρκου καυσίμων, καθώς και την ανάπτυξη βοηθητικών και λοιπών ζωτικών εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων.
Η επέκταση των χώρων στάθμευσης αεροσκαφών και του κτηρίου του αεροσταθμού είναι αναγκαία, καθώς οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις με δυσκολία καλύπτουν τις ανάγκες της επιβατικής κίνησης κατά τη θερινή
(πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου