Παραμένει «ζεστή» η επέκταση της Ιόνιας Οδού ώς τα σύνορα


Την επέκταση της Ιόνιας Οδού από τα Γιάννενα ώς τα σύνορα με την Αλβανία αναζητούν στην Ηπειρο, αλλά οι οιωνοί μοιάζει να μην είναι καλοί, κυρίως λόγω της έλλειψης χρηματοδότησης. Για την ακρίβεια, οι οιωνοί δεν ήταν καλοί από την αρχή της χρονιάς, φάνηκε κάποια στιγμή ότι υπάρχουν δυνατότητες για μια συμφωνία εκκίνησης του νέου αυτού οδικού άξονα, ήρθε όμως τον Μάρτιο η πανδημία και άλλαξαν πάλι τα δεδομένα, «παγώνοντας» τις διεργασίες.

 

Οι συσκέψεις εκπροσώπων των τοπικών αρχών και του υπουργείου Υποδομών που έγιναν μέχρι και τον Φεβρουάριο ανέδειξαν ως μείζον πρόβλημα την έλλειψη ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Στο βάθος του ορίζοντα διαφάνηκε, όμως, ως λύση μια νέα σύμβαση παραχώρησης, με την έλευση ιδιωτών και την επιβολή διοδίων, αλλά και με καθοριστικό τον ρόλο της περιφέρειας Ηπείρου.
Η επέκταση του οδικού άξονα από τα Ιωάννινα όπου τελειώνει σήμερα η Ιόνια Οδός προς Καλπάκι και Κακαβιά είναι ζωτικής σημασίας έργο για την Ηπειρο αφού ολοκληρώνει το ελληνικό τμήμα του Διευρωπαϊκού Αξονα προς την Αλβανία και την κεντρική Ευρώπη, αυξάνει τα επίπεδα πρόσβασης στην ορεινή Ηπειρο και δίνει οριστική λύση στην παράκαμψη των Ιωαννίνων.
Το κλειδί στην υπόθεση αυτήν είναι να αποδειχθεί και στην Ε.Ε. ακριβώς η σημασία που έχει ο νέος οδικός άξονας για την εθνική ανάπτυξη, αλλά και τα διευρωπαϊκά δίκτυα στην περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων ώστε να αντιμετωπιστεί και η παράμετρος του χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου, η οποία λαμβάνεται υπόψη για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Tα ευρωπαϊκά προγράμματα

Η πιο πρόσφατη εξέλιξη είναι η σύσκεψη που έγινε στο υπουργείο Υποδομών την Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου, με επίκεντρο το σύνολο των δρόμων της Ηπείρου που συμβάλλουν στο δίκτυο των διευρωπαϊκών αξόνων και με τη συμμετοχή τόσο του υπουργού Κ. Καραμανλή όσο και του περιφερειάρχη Αλ. Καχριμάνη, από τις δηλώσεις του οποίου την επόμενη μέρα αναδείχτηκαν και τα νέα δεδομένα.
Οπως προκύπτει, η δημιουργία ενός «ταμείου» με πόρους από ευρωπαϊκά προγράμματα του υπουργείου και της περιφέρειας από τη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027, συν τη σύμβαση παραχώρησης, θα μπορούσε να γίνει και βάση εκκίνησης για την κατασκευή του νέου άξονα, ο οποίος υπολογίζεται ότι ώς και το Καλπάκι θα απαιτήσει πάνω από 300 εκατ. ευρώ.

Τετράιχνη διατομή

Οπως δήλωσε τότε ο περιφερειάρχης, δίνοντας και το σχήμα πάνω στο οποίο θα μπορούσε να επιτευχθεί μια συμφωνία:
«Με τις υπάρχουσες συνθήκες (όπως ισχύουν μετά το 2015) είναι πολύ δύσκολο να εγκριθεί από την Ε.Ε. η κατασκευή του οδικού άξονα με τετράιχνη διατομή. Εκείνο όμως που μπορεί να γίνει είναι η κατασκευή του μέσω σύμβασης παραχώρησης, με την ευθύνη να αναλαμβάνει η Περιφέρεια.
»Ο υπουργός είπε ότι μπορεί να μας διαθέσει από το τομεακό του υπουργείου για το 2021-2027, 50 εκατ. ευρώ ετησίως για δυο χρόνια, εφόσον πάρει και την ευρωπαϊκή έγκριση. Θα πρέπει όμως να βάλουμε και εμείς από το δικό μας συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα 50 εκατ. ευρώ και μετά με τη μέθοδο της παραχώρησης αν μπορέσουμε να φτιάξουμε όλο τον δρόμο μέχρι την Κακαβιά. Απαντήσαμε πως θα εξετάσουμε το θέμα με τον τεχνικό σύμβουλο και την παραχωρησιούχο της Ιόνιας Οδού και θα απαντήσουμε οριστικά».
«Από την όλη συζήτηση, κατάλαβα πως αν δεν ακροβατήσουμε, δεν υπάρχει καμία περίπτωση αυτό το τμήμα να κατασκευαστεί στην επόμενη προγραμματική περίοδο με τέσσερις (δύο+δύο) λωρίδες. Αν μπούμε σε αυτήν τη διαδικασία χρειάζεται να γίνουν νέες μελέτες για την κυκλοφοριακή κίνηση, λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός ότι σιγά σιγά το δίκτυο μέχρι την Τεργέστη γίνεται. Και θα απαιτήσουμε ποσά έξω από τα συγχρηματοδοτούμενα που έχει είτε το τομεακό του υπουργείου είτε το δικό μας στο 2021-2027», πρόσθεσε.
Οπως προκύπτει, τίποτα σε αυτή τη φάση δεν έχει οριστικοποιηθεί, ενώ με αυτό το χρηματοδοτικό σχήμα θα προκύψουν και πολιτικά προβλήματα, αφού δεν είναι σίγουρο εκ των προτέρων ότι το περιφερειακό συμβούλιο ή τα δημοτικά συμβούλια θα το αποδεχτούν.
Στις 27 Ιανουαρίου είχε γίνει σύσκεψη και στη Βουλή παρουσία της ηγεσίας του υπουργείου και του προέδρου της Βουλής και βουλευτή Ιωαννίνων Κ. Τασούλα, αλλά και του συνόλου σχεδόν των τοπικών αρχών των Ιωαννίνων που διεμήνυσαν στο υπουργείο ότι δεν θα δεχτούν υποβάθμιση του οδικού άξονα σε δίιχνο ενώ και σε εκείνη τη σύσκεψη ήρθε στο επίκεντρο η προοπτική της σύμβασης παραχώρησης.

Αλλεπάλληλες συσκέψεις

Οι αλλεπάλληλες συσκέψεις αποδείχτηκαν ικανές στο να φέρουν ξανά το θέμα στο προσκήνιο, η ευθύνη όμως για τη λήψη των αποφάσεων περνάει πλέον στο υπουργείο και στην κυβέρνηση, που πρέπει να ανακοινώσουν και τις τελικές αποφάσεις.
Από τη μεριά της η περιφέρεια Ηπείρου κρατάει το θέμα ψηλά στην ατζέντα ακόμα κι αυτό το διάστημα, θέτοντας την ανάγκη όχι μόνο να ολοκληρωθεί η Ιόνια Οδός ώς τα σύνορα, αλλά να προχωρήσει και η σύνδεση της Ιόνιας με την Πρέβεζα με τη δημιουργία ενός σύγχρονου κάθετου άξονα, όπως και ο παραλιακός δρόμος Πρέβεζα - Ηγουμενίτσα που θα δώσει συνέχεια στον άξονα Αμβρακία - Ακτιο, σε ένα σύνολο δρόμων που μέσα στην επόμενη δεκαετία μπορούν να δώσουν πολύ μεγάλη αναπτυξιακή ώθηση στην Ηπειρο, αναδεικνύοντας τον κεντρικό ρόλο που έχει στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Αδριατικής.  πηγη efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου