18 χρόνια λειτουργίας συμπληρώνει η Γέφυρα Ρίου Αντιρρίου.

Ανδρέας Αλεξ. Βρής  11.8.2022

Το μεγάλο έργο  δόθηκε στην κυκλοφορία το απόγευμα της 12ης Αυγούστου του 2004, παραμονή της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Νωρίτερα το μεσημέρι της ίδιας ημέρας είχαν γίνει και τα επίσημα εγκαίνια.

Από τότε και μέχρι σήμερα η Γέφυρα καταξιώθηκε και καθιερώθηκε ως ένα από τα σημεία αναφοράς της ευρύτερης περιοχής του δυτικού  άξονα της χώρας με διεθνή εμβέλεια. 

Η Γέφυρα πλέον αποτελεί πολύ-επίπεδο στοιχείο πολιτισμού και ανάπτυξης για την Πάτρα και την ευρύτερη περιοχή  της Δυτικής Ελλάδος επιδρώντας θετικά ποικιλοτρόπως στην εξέλιξή της με την οποία πλέον έχει συνδεθεί άρρηκτα.


Όπως έχουμε  επισημάνει και στο πρόσφατο παρελθόν, σε αυτό πέρα από τα αξιοθαύμαστα τεχνικά χαρακτηριστικά της και την συμβολή της στην εύκολη ,ασφαλή και γρήγορη διακίνηση πάνω  από το στενό ανθρώπων και προϊόντων συντελούν επίσης:

Το υψηλό επίπεδο του στελεχιακού δυναμικού της.

Η στήριξη και αρωγή που προσφέρει  σε πολλές κοινωνικές δραστηριότητες που συνάδουν με την φιλοσοφία της.

Και η ευέλικτη πολιτική διοδίων.

Επίσης αξιοσημείωτος θετικός παράγοντας θεωρείται,  κατά την άποψή μας,  και η ομαλή παράλληλη συνύπαρξή της με  τα φέρρυ μπώτ  του πορθμείου ως εναλλακτικού μέσου διακίνησης.

Η ταυτότητα της Γέφυρας και το χρονικό

Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, «Χαρίλαος Τρικούπης» όπως το είσημο όνομά της,  αποτελεί τμήμα της Ιόνιας Οδού (Α5), της Ευρωπαϊκής Οδού 55 (Ε55) και της Ευρωπαϊκής Οδού 65 (Ε65) και κατασκευάστηκε από την Γαλλική εταιρεία Vinci.

Το μήκος της γέφυρας που στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες, είναι 2.252 μέτρα, ενώ μαζί με τις προσβάσεις φτάνει γύρω στα 2.883 μέτρα. Η γέφυρα αναπτύχθηκε και ολοκληρώθηκε, παρά τις δυσμενείς περιβαλλοντικές συνθήκες, ενώ το μέγιστο βάθος θεμελίωσης φθάνει τα 65 μέτρα υπό την επιφάνεια της θάλασσας. Πρόκειται για μία καλωδιωτή γέφυρα, οι αντοχές της οποίας είναι εντυπωσιακές. Σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε με προδιαγραφές να αντέξει σε σεισμό μεγαλύτερο από 7 βαθμούς της Κλίμακας Ρίχτερ. Έχει υπολογιστεί, επίσης, πως αντέχει σε ενδεχόμενη σύγκρουση δεξαμενοπλοίου με εκτόπισμα 180.000 τόνων, καθώς και σε ταχύτητα ανέμου 265 χλμ./ώρα, ταχύτητα που αντιστοιχεί σε τυφώνα Κατηγορίας 5. Τέλος, η γέφυρα είναι σχεδιασμένη να απορροφά πιθανές μετατοπίσεις μεταξύ δύο βάθρων, σε οποιαδήποτε κατεύθυνση. Η γέφυρα περιλαμβάνει και πεζόδρομο/ποδηλατόδρομο, η χρήση των οποίων απαλλάσσεται πληρωμής διοδίων. Έχει σχεδιαστεί για συνολική διάρκεια ζωής 120 ετών, αν και με τη διαρκή συντήρησή της το όριο αυτό ενδέχεται να παραταθεί.

Η γέφυρα σχεδιάστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και κατασκευάστηκε από την ελληνογαλλική κοινοπραξία με επικεφαλής εταιρεία την Vinci, η οποία περιλαμβάνει επίσης και τις Ελληνικές εταιρείες Ελληνική Τεχνοδομική-ΤΕΒ, J&P-ΑΒΑΞ, Αθηνά, Προοδευτική και Παντεχνική. Η κοινοπραξία διαχειρίζεται τη γέφυρα μέσω της θυγατρικής της εταιρείας ΓΕΦΥΡΑ  Λειτουργία ή ΓαλλοΕλληνικός Φορέας Υπερθαλάσσιας ζεύξης Ρίου- Αντιρίου..

Στις 21 Μαΐου του 2004 ολοκληρώθηκε η κύρια κατασκευή.  Η γέφυρα εγκαινιάστηκε  το πρωί της Πέμπτης 12 Αυγούστου του 2004, μια ημέρα πριν από την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2004 στην Αθήνα και δοθηκε στην κυκλοφορία το απόγευμα της ίδιας ημέρας. Λίγες μέρες νωρίτερα Σάββατο 7 Αυγούστου  το βράδυ είχαν γίνει πανηγυρικές  εκδηλώσεις με επίκεντρο το κάστρο Αντιρρίου με  μεγάλη συναυλία  του Μίκη Θεοδωράκη και φαντασμαγορική  καύση πυροτεχνημάτων. Την επομένη ημέρα Κυριακή 8 Αυγούστου  πέρασε από την Γέφυρα σε εορταστική ατμόσφαιρα και η Ολυμπιακή Φλόγα καθ΄ οδόν προς την Αθήνα. Λαμπαδηδρόμοι, που  ήταν και οι πρώτοι που διέσχισαν επίσημα τη γέφυρα σε όλο της το μήκος, ηταν, μεταξύ άλλων  ο Όττο Ρεχάγκελ, ο Γερμανός προπονητής της Εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου κατά το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου 2004 και  ο Κώστας Λαλιώτης, ο πρώην Υπουργός Δημοσίων Έργων, κατά τη θητεία του οποίου ξεκίνησε η κατασκευή του έργου.

Και  δύο ακόνη ενδιαφέρουσες ημερομηνίες από το χρονικό της Γέφυρας :

Στις 24 Μαϊου του 2004 έγινε η συνένωση του υπό κατασκευή καταστρώματος κοντά στην πλευρά του Ρίου ενώ  στις 29 του ίδιου μήνα στο μέσον της Γέφυρας συναντήθηκαν συμβολικά αντιπροσωπείες τοπικών παραγόντων, που είχαν φθάσει ως εκεί πεζή,  από την πλευρά του Ρίου και της Πάτρας με επικεφαλής τους δημάρχους Βασίλη Ζέρβα και Ανδρέα Καράβολα και από την πλευρά του Αντιρρίου με επικεφαλής τον αείμνηστο δήμαρχο του Γιώργο Κολοβό παρόντος και του τότε Περιφερειάρχη  Παναγιώτη Καββαδά.

Το συνολικό κόστος της κατασκευής ανήλθε στα 630 εκατομμύρια ευρώ. Η κατασκευή χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό δημόσιο, την κοινοπραξία και δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Η κατασκευή ολοκληρώθηκε πριν από την αρχική εκτίμηση, η οποία προέβλεπε ολοκλήρωση των έργων μεταξύ Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου του 2004, και εντός προϋπολογισμού. Άλλες πηγές αναφέρουν συνολικό κόστος 839 εκατομμυρίων ευρώ.

Αρχικά, η επένδυση ενός τόσο μεγάλου ποσού (€ 630.000.000) στη γέφυρα δέχτηκε κριτική, επειδή το οδικό δίκτυο από την πλευρά της Πάτρας κατά το χρόνο κατασκευής της γέφυρας ήταν ελλιπές και υπερφορτωμένο και από την πλευρά της Στερεάς Ελλάδας ανεπαρκές. Ενδεικτικά ο Εκόνομιστ ανέφερε[6] ότι η γέφυρα συνδέει το «πουθενά συγκεκριμένα με το εντελώς πουθενά».

Ωστόσο, από το 2007 άρχισαν να κατασκευάζονται σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι και στις δύο πλευρές, συγκεκριμένα η Ολυμπία Οδός και η Ιόνια Οδός, στα πλαίσια εκσυγχρονισμού του Ελληνικού οδικού δικτύου. Το καλοκαίρι του 2017 οι δύο αυτοί αυτοκινητόδρομοι ολοκληρώθηκαν και συνδέονται πλήρως με τη Γέφυρα επιβεβαιώνοντας τη σημασία της σκοπιμότητας και την μεγάλη αξία του έργου.

Στις 28 Ιανουαρίου του 2005, έξι μήνες μετά τα εγκαίνια, μια από τις συνδέσεις των καλωδίων της γέφυρας έσπασε από την κορυφή του πυλώνα Μ1 και κατέπεσε το κατάστρωμα. Η κίνηση οχημάτων διακόπηκε άμεσα. Οι έρευνες έδειξαν  πως προκλήθηκε πυρκαγιά στην κορυφή του πυλώνα Μ1, έπειτα από κεραυνό που έπεσε σε ένα από τα καλώδια. Το καλώδιο αντικαταστάθηκε άμεσα και η γέφυρα άνοιξε ξανά. Επίσης ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο το όλο σύστημα αντικεραυνικής προστασίας.

Τέλος η ύπαρξη της Γέφυρας όπως ήταν αναμενόμενο επηρέασε θετικά την κτηματαγορά και  τις αξίες γης και από τις δυο πλευρές.

                                                                                                               *

                                                                                                                        

 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου