Συμπλήρωσε 19 χρόνια λειτουργίας
Δόθηκε στην κυκλοφορία, σαν σήμερα, το απόγευμα της 12ης Αυγούστου του 2004, παραμονή της τελετής έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Νωρίτερα το μεσημέρι της ίδιας ημέρας είχαν γίνει και τα επίσημα εγκαίνια(*1).
Από τότε και μέχρι σήμερα η Γέφυρα καταξιώθηκε και καθιερώθηκε ως ένα από τα σημεία αναφοράς της ευρύτερης περιοχής, με διεθνή εμβέλεια, ενώ αποτελεί και βαρόμετρο για μεγάλο εύρος εσωτερικών εξελίξεων ου αποτυπώνεται στην αυξομείωση της κατά καιρούς διέλευσης / κίνησης.
Ο όγκος της κίνησης έχει επανέλθει στα προ κορωνοϊού επίπεδα και βελτιωμένος ενώ θετικά επηρεάζει θετικά πλέον τις μετακινήσεις, εκτός της Ολυμπίας Οδού και η πλήρης λειτουργία της Ιόνιας Οδού (*2).
Είναι χαρακτηριστικό ότι η φιγούρα του μεγάλου αυτού έργου κοσμεί τις αφίσες πολλών διοργανώσεων, στολές, ενδύματα και διάφορα αντικείμενα αναμνηστικά και μη, δίνοντας σ’ όλα αυτά προστιθέμενη αξία με αναγνωρίσιμο γεωγραφικό προσδιορισμό.
Η Γέφυρα πλέον αποτελεί πολύ-επίπεδο στοιχείο πολιτισμού και ανάπτυξης για την Πάτρα και την ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδος επιδρώντας θετικά ποικιλοτρόπως στην εξέλιξή της με την οποία πλέον έχει συνδεθεί άρρηκτα.
Σε αυτό πέρα από τα αξιοθαύμαστα τεχνικά χαρακτηριστικά της και την συμβολή της στην εύκολη ,ασφαλή και γρήγορη διακίνηση πάνω από το στενό ανθρώπων και προϊόντων συντελούν επίσης:
-Το υψηλό επίπεδο του στελεχιακού δυναμικού της.
-Η στήριξη και αρωγή που προσφέρει σε κοινωνικές δραστηριότητες που συνάδουν με την φιλοσοφία της.
-Και η ευέλικτη πολιτική διοδίων
Αξιοσημείωτος θετικός παράγοντας θεωρείται και η ομαλή παράλληλη συνύπαρξή της με τα φέρρυ μπωτ του πορθμείου ως εναλλακτικού μέσου διακίνησης.
Ωστόσο κατά καιρούς διατυπώνονται και ενστάσεις που αφορούν :
-Την μη πρόβλεψη για διέλευση και τραίνου, κάτι που έχει επανειλημμένα κατασκευαστικά , οικονομικά και τεχνικά έχει υπερεπαρκώς απαντηθεί και
-Το κόστος των διοδίων που ορισμένοι θεωρούν μονίμως υψηλό παρά τις περιοδικές εκπτωτικές παροχές.
-Ζητούμενο επίσης παραμένει η ουσιαστική αξιοποίησή της ως αξιοθέατου, από τουριστική και επιστημονική / κατασκευαστική άποψη, κάτι που οι τοπικοί φορείς δεν έχουν καταφέρει ούτε δείχνουν να θέλουν η να μπορούν όσο θα έπρεπε.
Παντως ,αν δεν μας διαφεύγει και δεν κάνουμε λάθος, κάτι μελετημένο και τεκμηριωμένο σχετικό με την Γέφυρα δεν υπάρχει ούτε σε κανένα πρόγραμμα δημοτικής Παράταξης στο Δήμο Πατρέων, πολύ περισσότερο εν όψει και εκλογών. Οι όποιες παρεμβάσεις, μέχρι τώρα, γίνονται περιστασιακά και επιδερμικά η αρκούνται σε μια φωτογραφία του μεγάλου έργου.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΛΕΞ. ΒΡΗΣ
(*1) Η πρόσκληση σε διαγωνισμό το 1991 και ο διαγωνισμός του Δεκεμβρίου 1993 οδήγησαν στην υπογραφή, στις 3 Ιανουαρίου 1996, της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Η σύμβαση τέθηκε σε πλήρη ισχύ στα τέλη του 1997 όταν εξασφαλίστηκε η πλήρης χρηματοδότηση του έργου. Χρειάστηκαν δύο χρόνια για να συμφωνηθεί η πρώτη χρηματοδότηση έργου υποδομής με παραχώρηση σε ιδιώτες στην ιστορία της σύγχρονης Ελλάδος και η κύρια δανειακή σύμβαση με την ΕΤΕπ υπεγράφη στις 25 Ιουλίου 1997, ενώ το τελικό συμφωνητικό χρηματοδότησης υπεγράφη στις 17 Δεκεμβρίου 1997. Στις 19 Ιουλίου 1998, ο Κώστας Σημίτης, Πρωθυπουργός, θεμελίωσε το έργο της Γέφυρας παρουσία του Κωστή Στεφανόπουλου, Προέδρου της Δημοκρατίας.
Στις 12 Αυγούστου 2004, παραμονή της έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, ο τότε Υπουργός ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Γεώργιος Σουφλιάς εγκαινίασε τη Γέφυρα, τέσσερις μήνες νωρίτερα από την συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών.
(*2) Ο αυτοκινητόδρομος εγκαινιάστηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 2017 από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Η Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου είναι το πιο σημαντικό τμήμα της Ιόνιας Οδού. Μέχρι το 2017 η γέφυρα είχε κωδικό 5α διότι ήταν επέκταση της Εθνικής Οδού Ιωαννίνων - Αντιρρίου. Τώρα ανήκει στην Ιόνια Οδό με κωδικό Α5 και είναι το δεύτερο πιο παλιό τμήμα της Ιόνιας Οδού μετά από την Παράκαμψη Άρτας. Η Γέφυρα ενώνει την Περιμετρική Πατρών (Τμήμα της Ιόνιας Οδού) με το τμήμα Αντίρριο - Ιωάννινα. Την συντήρηση της έχει αναλάβει η ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε.
Η πρόσκληση σε διαγωνισμό το 1991 και ο διαγωνισμός του Δεκεμβρίου 1993 οδήγησαν στην υπογραφή, στις 3 Ιανουαρίου 1996, της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου