ΠΑΤΡΑ : «Βάσιμες επιφυλάξεις για τις προθέσεις της δημοτικής αρχής»

Το σπιράλ για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Πατρέων

Ολοκληρώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η Α΄ φάση διαβούλευσης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Πατρέων. Το σπιράλ συμμετείχε στη διαδικασία, με εκπρόσωπό του τη Γραμματέα της παράταξης Εύα Αθανασοπούλου. Υπενθυμίζουμε ότι το ΣΒΑΚ του Δήμου Πάτρας ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2021, χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο με ανάδοχο εταιρία την Lever Σύμβουλοι Ανάπτυξης A.E. και περιλαμβάνει τρία στάδια. Βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή.

 Κύριος στόχος του ΣΒΑΚ είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας εντός της αστικής περιοχής και η παροχή υψηλής ποιότητας μεταφορών με έμφαση στο περπάτημα, το ποδήλατο και τη δημόσια συγκοινωνία. Το ΣΒΑΚ θα πρέπει να παράξει ένα συγκεκριμένο όραμα με έργα και δράσεις σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Από το παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι το ΣΒΑΚ αποτελεί ένα στρατηγικό εργαλείο που υπηρετεί -εκτός άλλων- δημόσια συγκοινωνία, ποδηλασία, ανοιχτούς χώρους, στοιχεία άκρως προβληματικά στη σημερινή εικόνα πόλης της Πάτρας και των κυκλοφοριακών της θεμάτων: μποτιλιαρίσματα (όχι μόνο στο κέντρο αλλά και σε αρτηρίες όπως η Ακρωτηρίου και η Έλληνος Στρατιώτου),διπλοπαρκάρισμα, έλλειψη θέσεων πάρκινγκ (σιωπηρά ο μόλος της Αγίου Νικολάου και το λιμάνι καλύπτουν τις ανάγκες αυτές), γραμμές αστικής συγκοινωνίας που πρέπει να επανασχεδιαστούν και -το κυριότερο-παντελής έλλειψη ποδηλατοδρόμων.

Η δημοτική αρχή δεν είναι σε θέση να εξηγήσει πώς θα μπορέσει -όχι να συντάξει αλλά- να υπηρετήσει το ΣΒΑΚ, πώς δεν θα το δει διεκπεραιωτικά, αλλά ουσιαστικά. Δυστυχώς σήμερα, μετά από 7,5 χρόνια στο τιμόνι της πόλης, δε δείχνει να ενστερνίζεται τις αρχές και τους στόχους αυτού του στρατηγικού εργαλείου. Το ΣΒΑΚ προϋποθέτει καλή συνεργασία του ΔήμουΠατρέων με τους φορείς, κυρίως τους φορείς μεταφορικού έργου (τον ΟΣΕ και το ΚΤΕΛ), που δεν διαφαίνεται ιδιαίτερα στενή μέχρι στιγμής.

Μια ακόμη επισήμανση αφορά την ύπαρξη εναλλακτικών προτάσεων σε σχέση με το θέμα της διέλευσης του τρένου και την -καθόλου δεδομένη-υπογειοποίηση. Σε περίπτωση που η πόλη δεν αποκτήσει υπόγειο τρένο (το σπιράλ θεωρεί βέβαιο το συγκεκριμένο ενδεχόμενο) θα πρέπει να υπάρξει σενάριο για το πώς η πόλη θα οργανώνει και θα ρυθμίζει τα θέματα μετακινήσεων που επηρεάζονται από αυτό το έργο.

Επιπλέον, το θέμα της εφαρμογής του ΣΒΑΚ στην πράξη δεν θα είναι απλό. Μετά την απόφαση κατάργησης της δημοτικής αστυνομίας από τη δημοτική αρχή, ο Δήμος Πατρέων δεν διαθέτει κανένα τρόπο εφαρμογής των μέτρων ελέγχου.

Το σπιράλ δηλώνει απερίφραστα πως θα βοηθήσει με όλες τις δυνάμεις του, τόσο κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης, όσο και της τελικής εφαρμογής του σχεδίου. Ωστόσο διατηρούμε βάσιμες επιφυλάξεις για τις πραγματικές προθέσεις της σημερινής δημοτικής αρχής του Δήμου Πατρέων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου