ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΞΟΔΟΣ: ΡΙΤΑ ΧΕΪΙΓΟΥΟΡΘ
THE SHAWSHANK REDEMPTION
- Σκηνοθεσία-Σενάριο: Φρανκ Ντάραμποντ.
- Ηθοποιοί: Τιμ Ρόμπινς, Μόργκαν Φρίμαν, Μπομπ Γκάντον, Γούλιαμ Σάντλερ.
- Φωτογραφία: Ρότζερ Ντίκινς
- Μοντάζ: Ρίτσαρντ Φράνσις-Μπρους
- Μουσική: Τόμας Νιούμαν.
- Χώρα: Η.Π.Α. (Έγχρωμη)
- Διάρκεια: 142΄
- Πρώτη προβολή: Ώρα 7.00 μμ.
- Δεύτερη προβολή: Ώρα 9.40 μμ.
Διακρίσεις: 7 Υποψηφιότητες για Όσκαρ, 21 Βραβεία και 42 υποψηφιότητες
Επετειακή ψηφιακή επανέκδοση 30 χρόνια μετά την πρεμιέρα του, η ταινία είναι πρώτη στη λίστα του IMDb με τις πιο δημοφιλείς ταινίες όλων των εποχών - ξεπερνώντας το "Νονό"! Γιατί, όμως, ο κόσμος αγαπάει τόσο πολύ την "Τελευταία Έξοδο";
Ένας πρώην τραπεζικός υπάλληλος, καταδικασμένος σε ισόβια κάθειρξη για τη δολοφονία της γυναίκας του και του εραστή της, προσπαθεί να επιβιώσει στις απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης των φυλακών Σόουσανκ.
Μια από τις «πιο αγαπημένες ταινίες όλων των εποχών» είναι ένα καλογραμμένο, χολιγουντιανού ρεαλισμού δράμα φυλακών με χριστιανικές αναφορές, βασισμένο σε νουβέλα του Στίβεν Κινγκ.
Ενας ύμνος στη φιλία, την αξιοπρέπεια και την ελπίδα. Ενα αγαπημένο δίδυμο πρωταγωνιστών. Συστατικά που την έκαναν το μεγαλύτερο cult favourite των θεατών σε όλο τον κόσμο, παρόλες τις ατέλειές της.
"Τελευταία Έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ" Η πιο υπερεκτιμημένη ταινία όλων των εποχών;
Η ταινία του "Rita Hayworth and the Shawshank Redemption", μας μεταφέρει στο 1947 και στο σωφρονιστικό ίδρυμα του Σόουσανκ. Εκεί μεταφέρεται ο καταδικασμένος σε ισόβια για το φόνο της συζύγου του και του εραστή της –έγκλημα που ο ίδιος αρνείται ότι διέπραξε– πρώην τραπεζικός υπάλληλος Άντι Ντιφρέιν. Απροστάτευτος, θα κακοποιηθεί από τους συγκρατούμενούς του και τους δεσμοφύλακες, θα δεθεί όμως με μια ισχυρή φιλική σχέση με τον Έλις Μπόιντ "Ρεντ" Ρέντινγκ, έναν στωικό, μεσήλικα Αφροαμερικανό. Στο απυρόβλητο, μιας και μπορεί να προμηθεύσει λαθραία οποιονδήποτε με οτιδήποτε ζητήσει, ο τελευταίος θα θέσει υπό την προστασία του τον Άντι, ο οποίος παράλληλα θα αρχίσει να δουλεύει ως λογιστής του σκληρού διοικητή της φυλακής και του σαδιστή αρχιφύλακα, ξεπλένοντας χρήματα για λογαριασμό τους. Τα χρόνια θα περάσουν, εκείνος θα κερδίσει την εκτίμηση των συγκρατουμένων του, αλλά ποτέ δεν θα χάσει την ελπίδα ότι μια μέρα μπορεί να κερδίσει ξανά την ελευθερία του.
Η κινηματογραφική πρεμιέρα της "Τελευταίας Εξόδου…" συνοδεύτηκε από θετικές κριτικές, αλλά η εμπορική υποδοχή της ήταν ψυχρή Οι εφτά οσκαρικές υποψηφιότητες, όμως, και η επαναπροβολή της ανανέωσαν το ενδιαφέρον του κοινού, το οποίο την επόμενη χρονιά την ανέδειξε κορυφαία βιντεοκυκλοφορία του 1995. Σταδιακά απέκτησε τεράστιο cult status και έγινε μία από τις πιο λατρεμένες ταινίες της πρόσφατης κινηματογραφικής ιστορίας, με τον Ντάραμποντ να συγκρατεί το ακραίο μελόδραμα (αν και το φινάλε του βιβλίου είναι διφορούμενο), να προσθέτει χριστιανικούς παραλληλισμούς στον Γολγοθά των ηρώων του, να εκμεταλλεύεται τις εκπλήξεις της πλοκής και να καθοδηγεί επιδέξια το εξαιρετικό καστ του, υπογράφοντας ένα υποδειγματικά στημένο (ανάμεσα στον ωμό ρεαλισμό και τον ουμανιστικό ρομαντισμό), ακαδημαϊκά καλογραμμένο δράμα φυλακών, το οποίο υμνεί με χολιγουντιανή ωραιοποίηση την αντρική φιλία, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και το ανυπότακτο πνεύμα της ελευθερίας.
Χρήστος Μήτσης
…. το αληθινά ιδιοφυές είναι το κάστινγκ του Μόργκαν Φρίμαν (στο βιβλίο ήταν λευκός) και, φυσικά, οι διαδοχικές ακροάσεις του μπροστά στην επιτροπή, ζητώντας αναστολή της ποινής του, ένα μάθημα υποκριτικής μπροστά σε κάμερα, που φέρνει δέος με λυγμό και που το σκέφτεσαι.
Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου