Μήπως σχεδιάζουμε δίχως την πόλη; Ελλιπής η Διαβούλευση της Β΄ Φάσης του ΣΒΑΚ του Δήμου Πατρών

Άρθρο της Εύας Αθανασοπούλου, Γραμματέως του σπιράλ

Από τις 19 Σεπτέμβρη του 2022, που ο Δήμαρχος Πατρέων ανακοίνωσε την διαβούλευση της Β΄ Φάσης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), έως και σήμερα, τρεισήμισι μήνες αργότερα, οι δημοτικές παρατάξεις της πόλης μας περιμένουν την πρόσκληση-παρουσίαση του οραματικού στόχου και των εναλλακτικών σεναρίων διαχείρισης της κινητικότητας για ανταλλαγή απόψεων.

Να τονίσουμε ότι το ΣΒΑΚ αποτελεί ένα Πανευρωπαϊκό - δεσμευτικό εργαλείο για τα θέματα Αστικής Ανάπτυξης και Κινητικότητας των Πόλεων και όχι ένα ακόμη Σχέδιο/Μελέτη για τα συρτάρια των Υπηρεσιών. Στοιχεία και υλικό που σχετίζονται με τη Β΄ φάση του ΣΒΑΚ του Δήμου Πατρών έχουν αναρτηθεί στην οικεία ιστοσελίδα, δίχως αυτό όμως από μόνο του να αναιρεί το έλλειμμα στις διαδικασίες συμμετοχικού σχεδιασμού και ούτε βεβαίως να πιστοποιεί την ενημέρωση των πολιτών.Το αναρτημένο υλικό είναι 48 σελίδες πυκνογραμμένης πληροφορίας, που μόνο ένας πολύ εξοικειωμένος με τα θέματα σχεδιασμού μπορεί να αποκρυπτογραφήσει.

Απορία προκαλεί η επιλογή των σεναρίων, όπου η υπογειοποίηση του τρένου θεωρείται δεδομένη. Γνωρίζει ο κ. Δήμαρχος ότι εάν όντως υλοποιηθεί η υπόγεια χάραξη, θα παρέλθουν τουλάχιστον δέκα έτη; Δεν θέλω να του υπενθυμίσω ότι έχουν ήδη περάσει οκτώ χρόνια από τότε που ανέλαβε και η πόλη ακόμα περιμένει την υλοποίηση των σχετικά απλών τεχνικά έργων πεζοδρόμησης-ποδηλατοδρόμησης και ανάπλασης της Άνω και Κάτω Πόλης. Σαν σπιράλ θεωρούμε απόλυτα άστοχη τη μη διερεύνηση μίας τουλάχιστον ουσιαστικής εναλλακτικής πρότασης με διαφορετική διέλευση του τρένου πλην της υπογειοποίησης. Γιατί κάθε διαμορφωμένο σενάριο στη βάση υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής θα είναι ένα μη αξιοποιήσιμο σενάριο για τουλάχιστον ακόμη δέκα χρόνια. Αφήνω ασχολίαστο το χάος «μετακινήσεων και κινητικότητας» που θα δημιουργηθεί κατά την κατασκευή του, στο ενδιάμεσο διάστημα, στην πόλη.

Επιπλέον διερωτάται κανείς με ποιο τρόπο θα εμποδιστεί ο χρήστης να οδηγήσει το  αυτοκίνητό του στο κέντρο. Επειδή θα το προβλέπει το ΣΒΑΚ; Σε όλες τις σύγχρονες πόλεις, η διαμόρφωση χώρων στάθμευσης σε συνδυασμό με την εκεί παρουσία σταθμών/στάσεων των ΜΜΜ (Μέσων Μαζικής Μεταφοράς), καθώς και ο επικουρικός ρόλος της Δημοτικής Αστυνομίας, αποτελούν προϋπόθεση επιτυχίας αντίστοιχου Σχεδιασμού. Τι θα συμβεί στην Πάτρα; Το διπλοπαρκάρισμα θα μετεξελιχθεί σε παρκάρισμα στους πεζοδρόμους;

Όντας πεισμένοι για τον ελλιπή τρόπο διαβούλευσης του ΣΒΑΚ, θέλουμε μία απάντηση από την Δημοτική Αρχή, για το πόσοι από τους προσκεκλημένους φορείς που παρευρέθηκαν στην διαδικασία  διαβούλευσης της Β΄ Φάσης, έχουν καταθέσει απόψεις για τα εναλλακτικά σενάρια. Πόσα άτομα συμμετείχαν στην διαδικτυακή έρευνα (https://forms.gle/wKRmQMUru3JHaU3z9) στα πλαίσιο του ΣΒΑΚ; Η δική μας πληροφόρηση μιλά για σχεδόν μηδενική ανταπόκριση σε επίπεδο ανταλλαγής απόψεων και συνδιαμόρφωσης του τελικού σεναρίου. Αν αυτό ισχύει, αυτή η σιωπή εκ μέρους των Φορέων, δεν ανησυχεί την Δημοτική Αρχή;

Σε λίγους μήνες το Δημοτικό Συμβούλιο θα κληθεί να  εγκρίνει το ΣΒΑΚ. Με ποια πληροφόρηση και ενημέρωση θα ψηφίσουν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι; Γιατί δεν κλήθηκαν οι δημοτικές παρατάξεις, όπως είχε συμβεί με την Α΄ Φάση του Σχεδιασμού; Πώς θα υπάρχει συνδιαμόρφωση για επιλογή τελικού σεναρίου όταν δεν έχει γίνει αναλυτική ενημέρωση από την επιστημονική Ομάδα Έργου (συμπεριλαμβανομένων των Αναδόχων Μελετητών); Ποιους θέλετε να αιφνιδιάσετε με τις επιλογές σας; Ή θα φτάσουμε να αντιληφθούμε ως πόλη τι έχει συμβεί, όταν το ΣΒΑΚ  θα έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ και ήδη θα είναι πολύ αργά;

Τα συμπεράσματα τα αφήνω στους πολίτες της Πάτρας, με την ελπίδα κ. Δήμαρχε πώς άμεσα θα καλυφθεί το κενό της Διαβούλευσης του ΣΒΑΚ και οι δημοτικές παρατάξεις θα κληθούν να συμμετέχουν σε αυτήν.

 

Εύα Αθανασοπούλου

Πολιτικός Μηχανικός, ΔρΠολεοδομος-Χωροτάκτης

Γραμματέας της δημοτικής παράταξης «σπιράλ»

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου